کارگاه زوج‌ درمانی شناختی رفتاری طرحواره محور

کارگاه آنلاین زوج‌ درمانی شناختی رفتاری 

مدرس: دکتر شهرام محمدخانی (دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی)

مدت دوره: 2 روز از ساعت 14تا 20

تاریخ: پنجشنبه و جمعه 12و 13 اسفند 1400

در پایان دوره صدای ضبط شده در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.

روش ثبت نام : تماس یا ارسال پیام در واتساپ یا تلگرام به شماره ۰۹۳۰۳۳۳۰۷۹۹ 

سرفصل های کارگاه آموزشی زوج‌ درمانی شناختی رفتاری

  • نگاهی کوتاه به مبانی نظری، پیشینه و پیشرفت‌های اخیر زوج درمانی شناختی رفتاری
  • مفهوم سازی رویکرد شناختی رفتاری از مسایل و چالش های زوج
  • عوامل شناختی مرتبط با مشکلات زناشویی : فرض‌ها، معیارها و طرح‌واره‌ها
  • عوامل فردی مرتبط با پریشانی زوج‌ها
  • عوامل بافتاری و سیستمی مرتبط با پریشانی زوج‌ها
  • ساختار و فرایند گام به گام زوج‌درمانی شناختی‌رفتاری
  • ارزیابی و طرح‌ریزی درمان در رویکرد شناختی‌رفتاری
  • مداخلات درمانی زوج درمانی شناختی رفتاری
  • مداخلات رفتاری
  • مداخلات شناختی
  • مداخلات هیجانی
  • مداخلات متمرکز بر بافت

زوج‌ درمانی شناختی رفتاری چیست؟

بر اساس مطالعات انجام شده در کشورهای غربی، نیمی از ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود، ۱۰ تا ۱۵ درصد در ۴ سال اول جدا می‌شوند، ۷۰ درصد ازدواج‌ها یک دهه تداوم پیدا می‌کند و ۲۰ درصد زوج‌ها مشکلات زناشویی دارند که منجر به مشکلات شغلی، بهداشتی و مشکلات در رابطه با فرزندان می‌شود با توجه به این مسایل ما در کارگاه آموزشی زوج‌ درمانی شناختی رفتاری درصددیم با تربیت روانشناسان و مشاوران توانمند از این قبیل مشکلات پیشگیری کنیم.

زوج درمانی شناختی رفتاریزوج‌درمانی رویکرد درمانی مبتنی بر شواهد است که با هدف زوج‌درمانی کاهش مشکلات زناشویی و در عین حال غنی‌سازی و پیشگیری از مسائل بعدی انجام می‌شود. زوج‌درمانی، نوعی روان‌درمانی کوتاه‌مدت است که ممکن است فقط به چند جلسه کار بر روی مشکلات رابطه‌ای زوج‌ها نیاز داشته باشد. معمولاً زوج درمانگران پرسش‌هایی در مورد نقش  زوجین، الگوها، قواعد و مقررات، اهداف و باورهای آن‌ها می‌پرسند. درمان اغلب با تحلیل از جنبه‌های بد و خوب رابطه  زوجین آغاز می‌شود.

 در واقع زوج‌درمانی راهی است برای حل کردن مشکلات و کشمکش‌های زوج‌هایی که خود به‌تنهایی قادر به حل مشکلاتشان نیستند. فرایند زوج‌درمانی شامل زن و شوهر و یک فرد آموزش‌دیده و متخصص در این زمینه است که در خصوص احساسات و افکارشان بحث می‌کنند. هدف در زوج‌درمانی کمک به زنان و مردان است تا همدیگر را بهتر درک کنند و اگر تصمیم دارند و یا می‌خواهند که تغییر کنند، به آن‌ها کمک شود.

زوج‌درمانی دارای انواع متعددی است و از حدود پنجاه سال پیش که به‌تدریج وارد بحث‌های روان‌درمانی گردید، متخصصان مختلف کوشیده‌اند تا رویکرد خویش را در این حوزه نیز مورداستفاده قرار دهند. در همین رابطه، برخی رویکردهای کلاسیک مانند درمان تحلیلی زناشویی، رفتاردرمانی عقلی- عاطفی زوج‌ها، رفتاردرمانی زناشویی، درمان شناختی- رفتاری زوج‌ها و نیز رویکردهای جدیدتری مانند درمان متمرکز بر هیجان‌ها، زوج‌درمانی مشارکت آمیز و درمان مسئله محور وجود دارند.

زوج‌درمانی شناختی رفتاری چیست؟

زوج‌درمانی شناختی رفتاری در اویل دهه‌ی ۱۹۸۰ ظاهر شد، اگرچه در رویکردهای درمانی تاریخچه طولانی دارد. پیشروی اولیه برای زوج‌درمانی شناختی رفتاری، زوج‌درمانی رفتاری بوده که در طول دهه‌ی ۱۹۶۰ ایجاد شد که زوج درمانگران، اصول یادگیری را برای فهم و درمان به کار گرفتند.

طرحواره درمانی برای زوججوهره‌ی زوج‌ درمانی رفتاری-شناختی مرهون تلاش بسیاری از نظریه‌پردازان و روش‌هایی است که اخیراً خود را در ادبیات درمان نشان داده است. در کارگاه آموزشی زوج‌ درمانی شناختی رفتاری تعامل رفتاری زوج مهم‌ترین عامل قلمداد گردیده و اعتقاد بر آن است که احساسات اصیل و خودجوش، یعنی جملاتی که بیشتر با من آغاز می‌شوند باید جای پیام‌هایی که مستقیماً با تو» شروع و حامل بار منفی سرزنش و خشم هستند را بگیرند. در عین حال رفتارگراهایی مثل گاتمن کل رویکرد خود را بر اساس نحوه ارتباط و چگونگی مکالمه زوج بنانهاده‌اند.

کارگاه آموزشی زوج‌ درمانی شناختی رفتاری طرح‌واره محور بر نقش شناخت، عاطفه و رفتار، سبک‌های دل‌بستگی، طرح‌واره‌های زیربنایی و سیستم خانواده اولیه زن و شوهر در شروع و تداوم مشکلات زناشویی تأکید می‌کند و رویکرد ترکیبی در چارچوب سیستمی با تمرکز بر نقش باورهای بنیادی و  طرح‌واره‌های زوج در پیش می‌گیرد.

علم زوج و خانواده درمانیاثربخشی زوج‌ درمانی شناختی رفتاری

مروری بر مطالعات اثربخشی که در آن برای تعیین اثرمندی از معیارهای دقیقی استفاده شده بود، نشان داد که درمان شناختی- رفتاری در کاهش پریشانی ارتباطی مؤثر است. بسیاری از مطالعاتی که روی زوج‌درمانی صورت گرفته است، به بررسی اجزاء رفتاری آموزش برقراری ارتباط، آموزش حل مشکل و قراردادهای رفتاری منحصر هست. این مطالعات نشان داده که نوع این مداخلات در کاهش پریشانی مؤثرتر از شرایط لیست انتظار و شرایط دارونما هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.