کارگاه آزمون‌های روانشناختی پرکاربرد

کارگاه آنلاین آزمونهای روانی پرکاربرد: با تاکید بر تحولات و پیشرفت‌های اخیر در آزمون‌های
MMPI-2-Rf ، MCMI-4 و NEO–PI–R

با تمرکز بر تفسیر و کاربست های بالینی نیمرخ های واقعی هر آزمون

مدت دوره: 12ساعت (دو جلسه 6 ساعته)

مدرس: دکتر شهرام محمدخانی (دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی)

نحوه برگزاری: آنلاین در اسکای روم

تاریخ برگزاری: 9 و 10 دی ماه

زمان کارگاه: روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 13 الی 20

راه های ثبت نام: تماس یا ارسال پیام در واتساپ یا تلگرام به شماره  09303330799

ویس ضبط شده کارگاه در آخر دوره به شرکت‏ کنندگان ارایه خواهد شد.

با ارایه گواهی از مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره کاج

سرفصل‌ها

1. اجرا، تفسیر و کاربست های بالینی پرسشنامه شخصیتی چند محوری میلون با تاکید بر تحولات میلون ۴
2. اجرا، تفسیر و کاربست‌های بالینی پرسشنامه شخصیتی MMPI با تاکید بر تحولات MMPI-2-Rf
3. اجرا، تفسیر و کاربست های بالینی پرسشنامه شخصیتی نئو با تاکید بر تحولات NEO–PI–R

 

چرا روانشناسان باید بر اجرا، تفسیر و کاربست بالینی آزمونهای روانی تسلط داشته باشند؟

آزمونهای روانی- ارزیابی روان‌شناختی از قدیم‌الایام یکی از کارهای مهم روانشناسان بالینی بوده است. ارزیابی روان‌شناختی شامل ارزیابی نقاط قوت و ضعف فرد، مفهوم بندی مسئله (و عوامل سبب‌شناختی احتمالی) تجویز راهی برای کاهش مشکل است که به درک بهتر مراجع کمک می‌کند و بالین‌گر را در فرایند تشخیص، طرح‌ریزی درمان، شناسایی وضعیت کارکرد مراجع کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارزیابی آزمونهای روانی هستند.

آزمونهای روانی، آزمون‌هایی هستند که در امر غربالگری و تشخیص اختلالات روانی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این قبیل آزمون‌ها می‌توانند حیطه‌های مختلفی را پوشش داده و کاربردهای فراوانی داشته باشند. برخی از این آزمون‌ها به‌صورت چندبعدی به ارزیابی چند مؤلفه می‌پردازند نظیر آزمون SCL90، آزمون MCMI، آزمون MMPI و… که طیف وسیعی از اختلالات و مشکلات روان‌شناختی رو مورد ارزیابی قرار می‌دهند؛ اما آزمونهای روانی به‌صورت تخصصی برای ارزیابی اختلالات نیز طراحی‌شده و تقریباً برای هر نوع اختلال یا مشکل روانی چندین آزمون وجود دارد؛ آزمون‌هایی که حیطه‌هایی نظیر اضطراب، افسردگی، وسواس، اختلالات شخصیت، اختلال خواب و … را بررسی می‌کنند. این آزمون‌ها بسیار گسترده بوده و معمولاً برای ارزیابی یک اختلال علاوه بر استفاده از آزمون‌های تخصصی برای ارزیابی آن اختلال از آزمون‌های چندبعدی برای ارزیابی اختلالات هم‌زمان نیز استفاده می‌گردد.

پُرسش‌نامه شخصیتی چندمحوری مینه‌سوتا (MMPI)

پُرسش‌نامه شخصیتی چندمحوری مینه‌سوتا (MMPI) مشهورترین و پرمصرف‌ترین آزمون شخصیتی برای سلامت روانی است که در سال ۱۹۴۳ به‌وسیله هاتاوی و مک کنیلی در دانشگاه مینه سوتا ساخته شد و از آن پس در پژوهش‌های مختلف مربوط به مسائل شخصیتی و اختلالات روانی و در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز بهداشت روانی مورداستفاده گسترده‌ای قرار گرفت. ازآنجاکه MMPI، پرسشنامه پیچیده‌ای است، پیامدهای سوء تفسیر آن بسیار زیان‌بار است. به همین جهت استفاده از آن مستلزم وجود اجراکنندگان آموزش‌دیده و باتجربه است.

پرسشنامه چندمحوری بالینی میلون (MCMI)

پرسشنامه چندمحوری بالینی میلون (MCMI) یک پرسشنامه خودسنج استاندارد شده است که دامنه‌ی گسترده‌ای از اطلاعات مربوط به شخصیت، سازگاری هیجانی و نگرش مراجعان به پرسشنامه را می‌سنجد و دومین پرسشنامه پراهمیت پس از پرسشنامه چندوجهی مینه سوتا (MMPI) است.

پرسشنامه MCMI توسط تئودور میلون بر اساس نظریه زیستی روانی اجتماعی وی تدوین شده است و برای اجرای فردی و گروهی مناسب بوده و بر روی بیماران روانی قابل اجراست پرسشنامه میلون از جمله پرسشنامه‌های منحصربه‌فردی ست که در آن بر اختلال‌های شخصیت و نشانه‌هایی که اغلب با این اختلال‌ها همراه هستند تأکید می‌شود (میلون ۱۹۹۷). نسخه‌ی اصلی پرسشنامه‌ی میلون برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ تدوین شد و از آن زمان تاکنون دو بار مورد تجدیدنظر قرارگرفته است (MCMI – II؛ میلون ۱۹۸۷؛ MCMI-III؛ میلون؛ ۱۹۹۴) و از آن زمان تاکنون بیش از ۶۰۰ مقاله درباره‌ی آن و یا با استفاده‌ی از آن منتشرشده است که یکی از پرکاربردترین پرسشنامه‌ها در حرفه‌ی بالینی است.

آزمون شخصیتی نئو (NEO)

آزمون شخصیتی نئو (NEO)، پنج عامل اصلی شخصیت (روان رنجوری، برون‌گرایی، انعطاف‌پذیری، توافق و باوجدان بودن) و در هر عامل، شش ویژگی فرعی شکل‌دهنده آن‌ها را می‌سنجد. این پرسش‌نامه دارای ۲۴۰ ماده یا پرسش است که به کمک آن‌ها می‌توان به ارزیابی جامعی از چگونگی شخصیت بزرگ‌سالان (افراد بالاتر از ۱۷ سال) پرداخت. آزمون شخصیتی نئو بررسی ویژگی‌های سالم شخصیت هست این آزمون برخلاف آزمونهای روانی که بر آسیب‌شناسی شخصیت تکیه‌دارند (مانند MMPI) به ارزیابی ویژگی‌های بهنجار شخصیت می‌پردازد. زیربنای نظری آزمون NEO نظریه‌ی پنج عاملی شخصیت است که به پنج عامل بزرگ نیز معروف هست. این آزمون کاربردهای گسترده‌ای در ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی افرادی برای انتخاب شغل، رشته تحصیلی، ازدواج و …دارد.

آزمون‌های روان‌شناختی ابزارهای پیچیده‌ای هستند که اجرا و تفسیر و کاربرد مناسب آن مستلزم آموزش و دریافت نظارت حرفه‌ای است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.