۵ نکته که باید درباره وسواس بدانیم

اختلال وسواس

اغلب مردم درباره بیماری‌های روانی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی نظرات غلطی دریافت می‌کنند. فرهنگ عمومی به صورت اشتباه غالباً آنچه که افراد لازم دارند تا درباره بیماری‌های روانی‌شان بدانند را ساده می‌کند. اختلال وسواس فکری اجباری متفاوت از این نیست. بسیاری از افراد دانش و درک خودشان از اختلال وسواس را از برنامه‌های تلویزیونی دریافت می‌کنند. در نتیجه وسواس شاید یکی از بدترین شرایط سلامت روانی باشد.

1- تعریف اختلال وسواس

اجازه دهید با تعریف دقیق و درست اختلال وسواس آغاز کنیم. مؤسسه ملی سلامت روان اختلال وسواس را به عنوان یک اختلال رایج مزمن با اثرات طولانی مدت که برای هر شخص غیر قابل کنترل است و همچنین افکار و رفتارهای تکرار شونده که فرد گرایش به تکرار دوباره آنها دارد، تعریف می‌کند. این افکار می‌توانند بر هر چیزی متمرکز شوند. اجبارها اغلب مستقیماً به افکارها مربوط می‌شوند. به طور نمونه اگر بیماری، افکار وسواس گونه‌ای درباره امنیت بیش از اندازه فرد مورد علاقه اش داشته باشد مدام گرایش دارد تا هر ۱۰ دقیقه یک بار به او پیام دهد تا مطمئن شود که او خوب است.

2- اختلال وسواس فقط شامل وسواس تمیزی و شستن نمیشود.

بسیاری از افراد به صورت اشتباه معتقدند فردی که اختلال وسواس دارد به شدت تمیز و مرتب است. در صورتیکه برخی از افکار و اجبارهای وسواسی حول تمیزی هستند (به صورت نمونه اجبار دست شستن در کسی که به میکروب‌ها فکر می‌کند) و برخی نیستند. هر یک از افراد از افکار تجربه شده اختلال وسواس رنج می‌برند که برای آن‌ها منحصر به فرد است. افزون بر این، واقعیت این است که هر فردی که خیلی کم درباره تمیز نگهداشتن خانه اش مراقبت می‌کند معنایش این نیست که او وسواس دارد.

3- وسواس قابل درمان است.

وسواس به طور معنادارای می‌تواند هم بر زندگی شخص دارای وسواس و هم خانواده او اثر بگذارد اما کمک در دسترس است. خط نخست درمان وسواس نوع خاصی از درمان شناختی رفتاری؛ درمان مواجهه بدون پاسخ و دارو است. در مواجهه بدون پاسخ، فرد زیر نظر متخصص روان شناسی با محرک‌های خاصی که افکار وسواسی را به وجود می‌آورند روبرو می‌شود و تلاش می‌کند تا اضطرابش را پیرامون این محرک‌ها کاهش دهد تا دیگر تمایلی برای اجرای اجبارهای مربوط به این افکار وسواسی نداشته باشد. در طول درمان مواجهه بدون پاسخ از داروهای سروتونرژیک در صورت لازم استفاده می‌شود.

4- متخصصان هنوز در حال یادگیری درباره وسواس هستند.

اگر چه امروز وسواس کاملاً درمان پذیر است اما متخصصان به دنبال این هستند که ببینند چه موارد فردی بر ایجاد وسواس تاثیر دارد.

5- افرادی که وسواس دارند میتوانند زندگی شاد و خوشحالی داشته باشند.

امکانات روان شناختی برای درمان وسواس برای هر فردی وجود دارد به خصوص افرادی که مناسب دریافت درمانهای دارویی نیستند. بیماران نبایند توسط علائمشان ناتوان شوند بلکه انتخابهای زیادی وجود دارد تا به خودشان کمک کنند تا بر افکار وسواسیشان فائق شوند و تمرکزشان را بر یک زندگی پر ارزش و سالم معطوف کنند.

منبع: PSYCHOLOGY TODAY

ترجمه : فائزه اسحاقی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.