کارگاه آنلاین آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر برای غیر روانشناسان

کارگاه آنلاین آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر

مدرس: دکتر شهرام محمدخانی دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی و مدرس مهارتهای زندگی

مخاطبان: دانشجویان، دانش‌آموزان، والدین و زوج‌های جوان، کارکنان و مدیران

مهارتهای ارتباط مؤثر

ارتباط در لغت به معنای پیوند، پیوستگی و رابطه آمده است و ارتباطات جمع لغت ارتباط است؛ اما ارتباط نیز همانند بسیاری مفاهیم دیگر در علوم انسانی نزد علما و محققین این رشته معانی متفاوتی دارد ارتباط یعنی عمومی كردن یا در معرض عموم قرار دادن است. تعاریف جدیدتر ارتباطات را «انتقال معانی» و همچنین انتقال یا «تبادل پیام‌ها» می‌دانند.

ارتباط فرایند ارسال و دریافت پیام از طریق كلامی و غیرکلامی بین افراد است. فرآیندی که از طریق آن، افکار، عقاید، احساسات و هیجان‌های خود را ابراز کرده و افکار و احساسات دیگران را دریافت می‌کنیم.

ارتباط یك فرایند پویا و بدون آغاز و پایان است، هر چیزی در حال ارتباط با ما است و عدم ارتباط محال است. ارتباط بین فردی چیزی فراتر از تبادل كلمات بین دو نفر است. اینكه چه چیز، چگونه، چرا، كی گفته می‌شود و چه چیزی گفته نمی‌شود، بر رابطه بین فرستنده و گیرنده تأثیر می‌گذارد.

اهمیت مهارتهای ارتباط مؤثر

ارتباط عالی‌ترین دستاورد بشری است. همه ما بخش اعظم هر روز خود را به ارتباط برقرار كردن با دیگران می‎گذرانیم؛ بنابراین، هرچه بیشتر بتوانیم نیازهای خود را بیان كرده و نیازهای دیگران را درك كنیم از سلامت روانی بهتری برخوردار خواهیم بود.

مطالعات علمی نشان می‌دهد كه گوشه‌گیری و انزوای اجتماعی یكی از عوامل خطرآفرین عمده برای بیماری و مرگ زودرس است. برقراری ارتباط مؤثر با دیگران به بهبود سلامت جسمی و روانی كمک می‌کند. داشتن روابط اجتماعی نزدیك از طریق كاهش هورمون‌های استرس به حفظ تندرستی انسان كمك می‌کند.

ارتباط مؤثر را به ما كمك می‎كند تا بتوانیم به‌طور كلامی یا غیركلامی و مناسب با فرهنگ جامعه نظرات، عقاید، خواسته‎ها و نیازهای خود را ابراز نموده و به هنگام نیاز از دیگران درخواست كمك و راهنمایی نماییم. مهارت درخواست كمك و راهنمایی از دیگران در مواقع ضروری، از عوامل مهم یك رابطه سالم است. ارتباط مؤثر رمز موفقیت در كار است.

از طرف دیگر، ارتباط غیر مؤثر ریشه اكثر مشكلات بین فردی است. ارتباط غیر مؤثر می‌تواند به نارضایتی شخصی و حرفه‌ای، تنهایی، تعارض و بیگانگی از همسالان در جامعه، خانواده، دانشگاه، مدرسه و محیط كار منجر شود. در طول زمان سطح عزت‌نفس فرد را كاهش داده و احساس ناامیدی و وابستگی فرد به مواد و دیگران را در تصمیم‌گیری‌ها و حل مشكلات شخصی‌اش افزایش می‌دهد.

یادگیری مهارت‌های ارتباطی، از چند طریق به ما کمک می‌کند. اگر به‌راحتی بتوانیم احساسات خود را به دیگران بیان کنیم، می‌توانیم مسائل و مشکلات خود را با آن‌ها در میان بگذاریم. مهارت‌های ارتباط مؤثر به نوجوانان کمک می‌کنند تا باقدرت و اعتمادبه‌نفس، به افرادی که سعی می‌کنند آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهند، پاسخ منفی دهند.

آنچه در کارگاه مهارتهای ارتباط مؤثر می‌آموزید:

  • مفهوم ارتباط
  • اهمیت مهارت‌های ارتباطی در روابط بین فردی
  • رفتارهای ارتباطی مؤثر و غیر مؤثر
  • عناصر ارتباط مؤثر
  • انواع ارتباط
  • تکنیک‌های برقراری ارتباط مؤثر
  • تکنیک‌های بیان خواسته‌ها و احساسات
  • تکنیک‌های گوش دادن فعال
  • موانع ارتباط مؤثر
  • سبک‌های ارتباطی

ویژگی‌ها و تسهیلات کارگاه‌ آموزشی

ارائه صدای ضبط‌شده استاد در پایان دوره

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.