کتاب زوج درمانی شناختی رفتاری

کتاب زوج درمانی شناختی رفتاری ویژگی های متمایز

مترجم : شهرام محمدخانی و محمد امین زاده

انتشارات : انتشارات ابن سینا

سال چاپ : 1398

نوبت چاپ : اول

قطع : وزیری

تعداد صفحه 112

مایکل ورلل یک نویسنده عالی، روانشناس بالینی، مربی، سرپرست و همکار در زمینه زوج درمانی شناختی رفتاری (CBCT) است. به ندرت فردی را پیدا می‌کنید که دارای چنین گستره وسیعی از زمینه‌های استعدادی باشد. وجود و یکپارچه‌سازی همین مهارت‌ها است که مایکل را برای خَلق یک کتاب متفکرانه و ارزشمند در مورد CBCT آماده ساخته است. من در زمینه زوج‌ها به مدت ۴۰ سال درمانگری کرده‌ام و می‌توانم بگویم که تقریباً تمام جنبه‌های مهم زوج درمانی به همراه آموزه‌های بسیاری از افراد دیگر از جمله خود مایکل در این کتاب ارائه شده است. و شگفت‌انگیزتر اینکه او این آموخته‌ها را در کمال روشنی و کوتاهی ارائه کرده است! به عنوان یک خواننده، شما به یک تجربه لذت‌بخش میهمان شده‌اید.

مایکل به عنوان متخصص CBCT چیره دست می‌فهمد که در مقام نویسنده، او صرفاً نباید ایده‌هایی را که توسط برخی از خوانندگان ناشناخته پذیرفته شده، بیان کند. او می‌داند که نوشتن یک فرایند بین فردی است که میان نویسنده و خواننده روی می‌دهد. نقش نویسنده در این فرایند این است که ساختار، تمرکز و اصول کلی برای ایجاد دانش و درک را در خواننده ایجاد کند. بدین ترتیب، خواننده می‌تواند رشد کند تا بتواند درمانگر موثرتری شود. مایکل برای ارائه چارچوبی برای درک زوج‌ها از چارچوب شناختی رفتاری آغاز می‌کند، زیرا این چارچوب به مفهوم‌سازی موردی و به تبع آن به طرح‌ریزی مؤثر درمان کمک می‌کند. هرچند این مفهوم‌سازی مهم است، به عنوان روان‌درمانگر شما نیاز به درک شماری از مداخلات ویژه دارید تا برای رسیدگی به شرایط پیچیده‌ای که زوج‌ها با هم دارند، از آنها استفاده کنید. بنابراین، این کتاب تمام آنچه را که برای فهم طیف مداخلات رفتاری موجود در رویکرد کنونی CBT نیاز دارید و ممکن است در کارتان از آنها استفاده کنید، همراه با روش استفاده از آنها به شیوه‌ای انعطاف‌پذیر و متناسب با نیازهای زوجین را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در طی چند سال گذشته، من فرصتی برای همکاری در سمت نظارت با مایکل و برخی از همکاران دیگرم داشته‌ام. با گوش دادن به جلسات درمانی او، متوجه شدم که او یک زوج درمانگر فوق‌العاده است. او به درستی می‌داند که یک درمانگر چه چیزهایی را باید بداند، و به عنوان یک مربی و سرپرست با تجربه، می‌داند که چگونه آن را به دست آورد. یک متخصص زوج درمانی چیره دست، می‌داند که چگونه در راه درمان متمرکز بماند و از آن منحرف نشود و حتی زمانی که اوضاع ناگوار است از راه منحرف نمی‌شود. این کتاب در راه درست قرار دارد؛ به مسائل مهم تمرکز می‌کند و با مسائل جالب حاشیه‌ای منحرف نمی‌شود. در نتیجه، در حجمی کم، نکات زیادی را عنوان می‌کند. به عنوان یک خواننده، شما می‌توانید از گستردگی دانش مایکل در زمینه روان‌شناسی و روان‌درمانی فردی بهره ببرید. بنابراین، این کتاب صرفاً تقلیدی از چشم‌انداز یک فرد یا خلاصه‌ای از یک دیدگاه نیست. در این کتاب ایده‌ها و مداخلات همه رویکردهای درمانی که با پشتوانه نیرومند تجربی همراه هستند، همراه با دیدگاه‌های مایکل در مورد نظرات دیگران یکپارچه شده است؛ ایده‌های جدید زیادی در اینجا وجود دارد.

 این کتاب کوشش بر ساده‌انگاری پدیده‌های پیچیده بالینی ندارد. به عنوان نمونه، اغلب یک نفر یا هر دو نفر از زوج‌هایی که پریشانی بین فردی را تجربه می‌کنند، خود دچار پریشانی درون فردی نیز هستند. مایکل توضیح می‌دهد که چگونه درمانگران به طور معمول با این پیچیدگی بالینی روبرو می‌شوند. او در ادامه توضیح می‌دهد که چگونه مداخلات مبتنی بر زوج‌ها می‌تواند برای هدف‌گیری درمان فردی و بین فردی مورد استفاده قرار گیرد. یک نکته برجسته کتاب از دیدگاه من، هم احترامی است که مایکل برای هر یک از زوج‌ها نشان می‌دهد وهم فهم این نکته که چگونه فرهنگ و محیط می‌تواند به شکل دادن تجارب زن و شوهر و به بخش مهمی از درمان کمک کنند.

شاید خیلی مناسب نباشد که این موضوع در پیشگفتار یک کتاب حرفه‌ای ذکر شود، ولی شما باید بدانید که مایکل ورلل انسانی بسیار خوب و اخلاقی با اراده سترگ و حسن نیتی حساس است. چرا این امر مهم است؟ از آنجا که اگر بخواهید یک درمانگر را انتخاب کنید که حرفه‌ای و استاد باشد، همچنین باید بدانید که آیا درمانگر شخص با اخلاقی هست یا خیر و اینکه آیا یک مراجع می‌تواند به دیدگاه درمانگر اعتماد کند یا نه. به همین ترتیب، این کتاب صرفاً فهرستی از روش‌های مداخله‌ای نیست: کتاب زوج درمانی شناختی رفتاری یک اثر یکپارچه‌ساز متفکرانه و مبتنی بر نظریه، پژوهش و تجربه بالینی است و توسط فردی نگارش شده است که روابط بین فردی سالم را می‌فهمد و درک می‌کند – شما می‌توانید به این کتاب اعتماد کنید.

بنابراین یک صندلی بردارید، راحت بنشینید و خود را برای یک تجربه خواندن کتابی خوب آماده کنید. اگر مثل من باشید، مطالب زیادی را در مورد روابط صمیمانه و کمک به دیگران در روابطشان با دیگران خواهید آموخت، حتی زمانی که ناامید هستند و نمی‌دانند با رابطه‌شان چه کار کنند. در این کتاب با بحث جامع در مورد چگونگی به‌کارگیری اصول رفتاری شناختی دست اول در یک رابطه متعهدانه و صمیمانه روبرو خواهید شد.

پروفسور دون باکوم

دانشگاه درمانولینای شمالی

اگوست 2014

لینک خرید آنلاین کتاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.