درمان شناختی رفتاری اعتیاد

درمان شناختی رفتاری اعتیاد

نویسندگان: کریستوس کوئیمسایدز، مارتینا رینولدز، کولین دراموند، نیکولاس تاریر

مترجمان: دکتر شهرام محمدخانی- دانشیار روانشناسی بالینی  دانشگاه خوارزمی تهران

قدرت عابدی

انتشارات دانژه

درمان شناختی رفتاری اعتیاددرمان شناختی رفتاری اعتیاد – درمان شناختی- رفتاری (CBT) به عنوان یک روش پیشرو مبتنی بر پژوهش در درمان اختلال‌های روانی، شامل مداخلاتی برای مشکلات بهداشت روان و رفتار اعتیادی، پدیدار شده است. کار مؤلفین این کتاب، به خاطر فراهم آوردن کتاب راهنمای جامع برای درمانگران که دربردارنده‌ی اصول کلی و روش‌های درمان شناختی- رفتاری در درمان اعتیاد است، شایسته تحسین است. آن‌ها راهبردهای مداخله‌ای برخاسته از مدل‌های نظری مبتنی بر روانشناسی شناختی، نظریه‌ی یادگیری اجتماعی و اصول تغییر رفتار را به‌طور موفقیت‌آمیز باهم تلفیق کرده‌اند. روش‌های درمانی عمده‌ی مبتنی بر این رویکردهای نظری شامل درمان شناختی، مصاحبه‌ی انگیزشی و پیشگیری از عود، توسط مؤلفین به‌تفصیل توصیف شده است.

 کتاب درمان شناختی رفتاری اعتیاد ویژگی‌های مثبت زیادی دارد. هر تکنیک بالینی به شیوه‌ی خاص معرفی‌شده است: توصیف تکنیک و بررسی کاربردهای درمانی آن، بحث درباره‌ی نحوه‌ی کاربرد آن و ارائه‌ی مثال‌های موردی. طیف وسیعی از راهبردهای شناختی و رفتاری در آن گنجانده شده است. توجه درمانگران را بر تعیین دستور جلسه و نحوه‌ی سازمان‌دهی هر جلسه‌ی درمان معطوف کرده است. ارزیابی بالینی (شامل تحلیل کارکردی رفتار اعتیادی)، در کنار بحث عالی در مورد نحوه‌ی تدوین فرمول‌بندی موردی نیز موردتوجه قرار گرفته است. علاوه بر این، به موضوع آموزش و نظارت بر درمانگر نیز پرداخته شده است.

یکی از بهترین ویژگی‌های کتاب درمان شناختی رفتاری اعتیاد آن است که توضیح کاملی درباره‌ی روش‌های درمان برای مراجعان دارای اختلال‌های همبود در فصل «موضوعات انتخابی» ارائه کرده است. با توجه به این که بسیاری از مراجعان ما با تشخیص دوگانه (برای مثال، افسردگی و وابستگی به مواد) برای درمان مراجعه می‌کنند، لازم است که درمانگران برای کمک به آنان در مقابله با هر دو مشکل (برای مثال، یادگیری راه‌های سازگارانه‌ی مقابله با افسردگی به‌جای مصرف مواد به عنوان روشی برای خود- درمانی نشانه‌های افسردگی)، روش درمانی یکپارچه‌ای ارائه نمایند. با توجه به این که اثبات شده است که درمان شناختی- رفتاری در درمان هردوی مشکلات بهداشت روان و رفتارهای اعتیادی مؤثر است، مراجعان از کار کردن با درمانگرانی که در هر دو حوزه دارای تجربه باشند، بیشتر بهره خواهند برد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.