چگونه یک رابطه را با عشق بی قید و شرط حفظ کنیم؟

 آیا عشق بی قید و شرط باعث ایجاد روابط سالم می شود؟

نویسنده: آرلین کونیک

ترجمه: ویدا ساعی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

 

 ایدۀ عشق بی قید و شرط در روابط، یک رابطۀ ناب است. هرکدام از ما می خواهیم همانطور که هستیم، بدون شرط دیگران را دوست داشته باشیم و خود را قادر به تحقق عشق بی قید و شرط به شریکان عاطفی خود بدانیم. با این حال، این نوع عشق، در محدودترین تعریف خود، اگرنه غیرممکن، اما دشوار است.

معنی عشق بی قید و شرط

بخشی از مشکل عشق بی قید و شرط در روابط، عدم درک معنای آن است. بیشتر ما عشق بی قید و شرط را عشق والدین به کودک یا عشق فرزند به والدین، می دانیم. این نوع عشق به چیزی غیر از پیوند خانوادگی بستگی ندارد که در حالت ایده آل، این پیوند براساس رفتارهایی که کودک یا والدین انجام می دهند، شکسته نمی شود.

   عشق نامشروط واقعی، مراقبت از سعادت شخص دیگر، بدون هیچگونه نگرانی در مورد نفع خودمان از این رابطه است. تحقیق ها به ما می گویند در عشق بی قید و شرط، بخش هایی از مغز، مشابه قسمت هایی که در عشق رمانتیک و عشق مادرانه نقش دارند، فعال می شوند که با سیستم پاداش مغز ارتباط دارند. این نشان می دهد که عشق نامشروط ممکن است بدون ازاء هر پاداشی باشد.

عشق رمانتیک بی قید و شرط

   این سؤال پیش می آید که آیا بزرگسالان در روابط نیز می توانند این نوع عشق بی قید و شرط را به یکدیگر نشان دهند؟ برای اینکه در یک رابطه احساس امنیت کنید، این فکر در ذهن شما ایجاد می شود که انگار طرف مقابل قصد ندارد شما را بر اساس هوی و هوس رها کند. شما باید بدانید که او، به عشق نامشروط شما متعهد است بدون توجه به آنچه در آینده اتفاق بیفتد.

   مشکل اینجاست که این تعریف از روابط عاشقانه می تواند در شرایط متعدد و با دلیل های درستی، نقض شود. زیرا ممکن است شما عاشق بی قید و شرط یک فرد متقلب، دروغگو یا کلاهبردار باشید، که این کار برای شما به عنوان یک فرد سالم، درست نیست. این بدان معناست که تعریف عشق بی قید و شرط در روابط عاشقانه باید کمی گسترده تر و واضحتر باشد. برای ادامۀ عشق، باید احترام متقابل برقرار شود، نه این نگرش در شریک زندگی که “حالا که عاشق من هستی، دیگر مهم نیست چه کاری انجام می دهم”.

توجه مثبت بی قید و شرط

   توجه مثبت نامشروط در روابط، شاید تقریباً به منظور ما نزدیکتر است، تا عشق نامشروط. چون عشق نامشروط به معنای آن نیست که همیشه بدون در نظر گرفتن نیازهایتان، به دیگران آنچه را که می خواهند، بدهید و یا هر کاری که می کنند، قبول کنید.

   این یک نوع عشق بالغانه است که به معنای معاشرت با شخص دیگر همراه با عشق و احترام است، حتی با حفظ مرزهایتان و محافظت از خودتان. نسخۀ نابالغ عشق نامشروط باعث می شود احساس کنید که باید همه چیز را از شخص دیگر بپذیرید، در حالی که نسخۀ بالغ، این مسئله را به رسمیت شناخته است که تنها زمانی در برابر دیگران تعهد دارید که ارتباط میان شما با عشق و احترام همراه باشد.

   این بدان معناست که مراقب باشید و سازگار شوید، حتی اگر محدودیت ها و مرزها را تعیین کرده باشید. همچنین این مسئله به معنای ارج نهادن به درخواست های دیگران در زمانیست که شما قادر به انجام این کار باشید، بدون اینکه به خودتان آسیب بزنید.

    اما بدان معنا نیست که سرسخت و طرد کننده باشید، زیرا این امر منجر به سازش یا راه حل نمی شود. این در اصل یک اطمینان خاطر است به شریک عاطفی خود تا اجازه دهید كه هر دو با هم به بهترین نتیجه برسید.

چگونه بی قید و شرط عاشق شویم؟

   هنگامی که ما به چگونگی عشق ورزی بی قید و شرط در یک رابطه فکر می کنیم، نکته های زیر ظاهر می شود:

  • ارتباط آزادانه را تمرین کنید تا نیازهای هر دو نفر شما برآورده شود.
  • به روش غیر دفاعی ارتباط برقرار کنید. احساس های خود را هنگام گوش کردن، بیان کنید و احساس های طرف مقابل را نیز در نظر بگیرید.
  • اجازه ندهید که دلخوری های کوچک زندگی، بر عشق شما غلبه کند. عشق بی قید و شرط یعنی درس گرفتن از درگیری های گذشته در مسائل کوچک زندگی. اگر تعهد شما به عشق قویتر از این مسائل کوچک باشد، قدرت ماندگاری خواهید داشت.
  • قدرت را در روابط خود تقسیم کنید. هیچ کس نباید به تنهایی به خواستۀ خود برسد، زیرا این باعث نارضایتی طرف مقابل می شود.

وقتی روابط متلاشی می شوند

    ما در زندگی برای عشق مشروط برنامه ریزی شده ایم. شما همسر خود را دوست دارید به دلیل ویژگی ها و خصوصیات بی نظیری که شما را به سمت او جلب کرده است. به همین دلیل است که شما او را دوست دارید و نه مرد دیگری. این سؤال مطرح می شود، اگر او تغییر کند، در چه مقطعی عشق کنار گذاشته می شود؟

   عشق واقعی بالغ نباید به چیزی وابسته باشد. این یک رفتار است که به احساس ارجحیت دارد، یک نقطۀ سردرگمی است که می تواند به شکست روابط عاشقانه منجر شود. ارضای عشق بی قید و شرط باید ناشی از رفتار نسبت به شخص دیگر باشد، نه در برابر آنچه در عوض دریافت می شود.

   اگر ما عشق نامشروط  را “بیان مهربانی خود” معنا کنیم، حتی اگر یک رابطه ادامه نیابد، می توان آن را حفظ کرد. ممکن است شما زوج هایی را بشناسید که هنوز یکدیگر را دوست دارند، اما دیگر کنار هم نیستند. اگر رابطه ای بیش از آنچه که برای شما خوب باشد، به شما صدمه زده باشد، احساس شما به آن، یک عشق بی قید و شرط است، اما اجازه ندهید رابطه ادامه یابد.

   عشق بی قید و شرط، مهربانی اصیل و پذیرش کامل یک فرد است، اما به معنای تحمل سوءاستفاده، بی توجهی و یا سایر شکست ها در رابطه نیست.

   آیا می دانید چه نقطۀ تاریکی در مورد پایان عشق ورزی به طرف مقابل وجود دارد؟ اگر شما با این شرایط همچنان به او عشق بی قید و شرط نشان دهید، به پایان مهرورزی و رابطۀ آرام، خواهید رسید.

   در اصل، وقتی برای اولین بار عاشق می شویم، عشق ما نامشروط است و ما هرگز نمی توانیم تصور کنیم که این شخص را به شخص دیگر ترجیح دهیم. اما ما در یک دنیای شرطی زندگی می کنیم و روابط به پایان می رسد. همۀ ما سلیقه و نیازهای مختلفی داریم که اینها با گذشت زمان تغییر می کنند.

   یک چیز قطعی است؛ و آن اینکه بعید به نظر می رسد روابطی که کاملاً فاقد عشق نامشروط هستند، موفق شوند. باورها و شیوۀ زندگی به احتمال زیاد با گذشت زمان تغییر می کند، و اگر شما مایل به دیدن تغییر در شریک زندگی تان نیستید، این مسئله می تواند منجر به پایان رابطۀ شما دو نفر شود.

یک توصیۀ خیلی خوب

   وقتی عشق نامشروط را به شکل بالغانه نثار می کنید، می توانید بیشتر با همسر خود باشید. یك راه برای این امر این است كه به لحظۀ حال توجه داشته باشید. اگر با این مسئله درگیر هستید، از روش های ذهن آگاهی استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا در لحظه تأمل کنید و از نیازهای رابطۀ خود آگاه شوید.

   همچنین یادگیری عشق ورزی بی قید و شرط به خودتان، می تواند برای عشق بی قید و شرطی که می خواهید به شریک زندگی خود نشان دهید نیز، مفید باشد. اگر به خودتان عشق بی قیدوشرط نشان ندهید، ممکن است آن را خیلی بیشتر در همسرتان جست و جو کنید و انتظار حمایت بیشتری از او داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.