کارگاه آنلاین آموزش روش‌های مدیریت استرس برای غیر روانشناسان

کارگاه آنلاین آموزش روشهای مدیریت استرس

مدرس: دکتر شهرام محمدخانی دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی و مدرس مهارتهای زندگی

مخاطبان: دانشجویان، دانش‌آموزان، والدین و زوج‌های جوان، کارکنان و مدیران

 

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که احساس کنید تحت فشار روانی قرار دارید، احساس کنید توان شما کمتر از میزان فشاری است که از خارج و گاهی از داخل بر شما وارد میشود؟ آیا تا به حال سردرد، کمر درد، معده درد و قلب دردی داشته اید که پزشک معالجتان به شما گفته علت آن جسمی نیست و احتمالاً استرس باعث این دردها شده است؟ آیا می‌دانستید رویدادهای خوشایند زندگی مانند ازدواج، بچه‌دار شدن و یا حتی رفتن به تعطیلات نیز می­توانند استرس‌زا باشند؟

اگر شما این شرایط را دارید، شرکت در کارگاه آموزشی روشهای مدیریت استرس می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

عصر حاضر را عصر استرس می‌نامند و همه انسان‌ها در جوامع و فرهنگ‌های مختلف استرس را تجربه می‌کنند. با این حال اکثر افراد به درستی معنای استرس را نمی‌دانند و بعضاً آن را با اضطراب، نگرانی، ترس و وحشت یکی می‌دانند. استرس یعنی دوباره سازگار شدن فرد با شرایط و موقعیت‌های جدید. هر جا که تغییری در زندگی روی دهد، ما با یک استرس روبه‌رو هستیم. زیرا شرایط زندگی تغییر کرده است و فرد باید با این شرایط و موقعیت جدید در زندگی خود سازگار شود. عده‌ای معتقدند استرس، واکنشی است که فرد در برابر فشارهای بیش‌ازاندازه یا سایر تقاضاهای زندگی نشان می‌دهد، زمانی که افراد ارزیابی می‌کنند که نمی‌توانند از پس خواسته‌هایشان برآیند، استرس آن‌ها بالا می‌رود.

 اهمیت یادگیری مهارت مدیریت استرس

رویدادهای استرس‌زای زندگی (مانند مرگ همسر، طلاق، جدایی زناشویی، دوره زندان، مرگ عضو نزدیک خانواده، آسیب یا بیماری شخصی، ازدواج، اخراج از کار و …..، حتی رفتن به تعطیلات) می‌توانند در بلندمدت موجب بیماری‌های جسمی و روانی مختلفی شوند. هرچه فرد رویدادهای استرس‌زای بیشتری را تجربه کند، به‌احتمال بیشتری دچار انواع اختلالات می‌شود. جالب اینجاست که گرفتاری‌های زندگی روزمره که تکراری باشند ممکن است بیشتر از رویدادهای مهم زندگی موجب بیماری شوند. مثلاً گم کردن کیف، افزایش قیمت در صورتحساب غذای هفتگی، و شکستن شیشه پنجره ممکن است بیشتر از مرگ‌ها، طلاق‌ها، و حاملگی‌ها سلامتی ما را به خطر بیندازند. اثرات جسمانی استرس عبارتند از: زخم معده، زخم اثناعشر، آسم، میگرن، کولیت، مثانه تحریک پذیر، بیماری‌های قلبی به خصوص فشارخون بالا، جوش‌های پوستی، اگزما، کهیر، آرتریت روماتوئید، دردهای مختلف به خصوص پشت‌دردها، کمردردها و …. یکی از مهم‌ترین بیماری‌های روانی که با استرس ارتباط دارد، افسردگی است. علاوه بر افسردگی، پناه بردن به دام اعتیاد، فرار از منزل، بزهکاری و بی‌بندوباری و … از دیگر اثرات روانی استرس بر افراد هستند.

آنچه در کارگاه آموزشی روشهای مدیریت استرس می‌آموزید:

  • روش‌های مقابله با استرس
  • مفهوم استرس و ضرورت مقابله با آن
  • تفاوت استرس، اضطراب ، نگرانی و ترس
  • اهمیت یادگیری روش‌های مدیریت استرس
  • آشنايي با عوامل استرس‌زا
  • انواع استرس
  • جنبه‌های زیستی- روانی-اجتماعی استرس
  • عوامل تأثيرگذار بر تجربه استرس
  • شناسايي نشانه‌هاي استرس
  • راهبردهاي مقابله با استرس
  • سبک زندگی و استرس
  • روش‌های شناختی و رفتاری مدیریت استرس

شرایط و تسهیلات کارگاه‌های آموزشی

  1. ارائه صدای ضبط‌شده استاد در پایان دوره

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.