درمان شناختی رفتاری وسواس در کودکان

پولی وایت، تیم ویلیامز

مترجمان: دکتر شهرام محمدخانی- دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران

محمد درهرج

فاطمه آیت مهر

انتشارات ابن سینا

درمان شناختی رفتاری وسواس در کودکان- تجربه‌ی افکار ناخواسته، مزاحم، ناخوشایند، آزارنده، غیرمنطقی و حتی شرم‌آور پدیده‌ی شایعی در جمعیت‌های بالینی و غیر بالینی هستند. اختلال وسواس فکری- عملی در کودکان به‌صورت تفکرات مزاحم و تکرار کلیشه‌وار رفتارهای خاصی بروز می‌کند که موجب برانگیختگی و نگرانی آنان می‌شود. بر طبق گزارش انجمن روان‌پزشکان آمریکا تقریباً از هر ۲۰۰ کودک و یا نوجوان، یک نفر دچار اختلال وسواس فکری عملی است. این اختلال به دلیل آن‌که توأم با درد، ناراحتی و یا بیماری جسمی خاصی نیست، معمولاً تا سنین نوجوانی و جوانی ناشناخته می‌ماند.

اختلال وسواس فکری- عملی به‌ویژه وسواس‌های بدون رفتارهای آشکار از دیرباز یکی از مقاوم‌ترین اختلال‌ها در برابر مداخلات درمانی به شمار رفته است. تا پیش از اواخر دهه ۱۹۶۰ نمایش روانکاوی و سایر نمایش سنتی موفقیت چندانی در درمان OCD کسب نکرده بودند، تنها پس‌ازآن سال‌ها بود که رویکردهای رفتاری با شیوه‌های درمانی مواجهه و پیشگیری از پاسخ، امیدهای زیادی را برای درمان موفقیت‌آمیز وسواس‌ها به وجود آوردند.

درمان شناختی رفتاری وسواس به‌ عنوان مؤثرترین شیوه‌ی درمان وسواس در هر دو مورد کودکان و بزرگ‌سالان شناخته‌شده است. درمان رفتاری-شناختی، الگوهای افکار تکراری شما را به‌گونه‌ای بازسازی می‌کند که دیگر، رفتارهای تکراری و جبری شما ضرورتی نداشته باشد. اکثر درمان‌های شناختی رفتاری جدید از فرض‌های بنیادی الگوهای ارزیابی شناختی معیوب نشئت گرفته‌اند. این رویکردهای درمانی در کاهش علائم از هر دو راهبرد شناختی و رفتاری از طریق اصلاح تردیدها، باورها و ارزیابی‌های معیوب و پاسخ‌های خنثی‌سازی که افکار وسواسی را تداوم می‌بخشند، استفاده می‌کنند. فرا تحلیل‌ها نشان از موفقیت ۷۵ تا ۸۵ درصدی درمان شناختی رفتاری وسواس در کودکان دارند.

بنابراین درمان شناختی رفتاری به‌صورت گسترده به‌عنوان یک درمان انتخابی روان‌شناختی برای کودکان مبتلا به OCD شناخته ‌شده است. به‌علاوه با توجه به نشریات راهبردهای توافقی متخصصان درمان وسواس در کودکان گزینه اول درمانی برای تمام بچه‌های مبتلا به OCD قبل از سن بلوغ است و درمان  وسواس در کودکان همراه یا بدون درمان دارویی برای بزرگ‌سالان OCD گزینه درمانی درجه اول است.

این کتاب یکی از آثار دقیق و مبتنی بر شواهد علمی برای مداخله در وسواس‌های فکری و عملی کودکان است که در ۸ فصل تدوین شده است.

لینک خرید آنلاین کتاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.