برنامه درمان فراشناختی اختلال استرس پس از آسیب

درمان فراشناختی اختلال استرس پس از آسیب

مدل درمان فراشناختی اختلال استرس پس از آسیب بر این اصل استوار است که اکثر افراد از ظرفیت انطباق با حوادث آسیب‌زا و تکان‌دهنده برخوردارند و دچار مشکلات طولانی‌مدت نمی‌شوند. بااین‌حال، فعّال شدن سندرم شناختی- توجّهی (CAS) در اثر استرس، احتمال بروز علائم پایدار را افزایش می‌دهد. واقعیت این است که برخی مداخلات ارائه شده بلافاصله پس از مواجهه با رویدادهای آسیب‌زا، پردازش مفهومی را افزایش می‌دهند و ناخواسته فرایندهایی شبیه سندرم شناختی- توجّهی را نیرومند می‌سازند و در نتیجه احتمال واکنش‌های استرس غیرعادی را در برخی افراد افزایش می‌دهند.

درمان فراشناختی استرس پس از آسیب بر این فرض استوار است که پس از تجربه‌ی یک رویداد آسیب‌زا، هدف بقای درونی فرد، ایجاد یک طرح فراشناختی برای هدایت نظام شناختی و عملکرد فرد به هنگام مواجه‌شدن با تهدیدهای احتمالی در آینده است. شکل‌گیری چنین برنامه‌ای تحت تأثیر تجربه‌ی علائمی مانند واکنش‌های جهت‌یابی، واکنش‌های از جا پریدن شدید، پاسخ‌های برانگیختگی و شبیه‌سازی‌های ذهنی مداوم عمل کردن به شیوه‌ای متفاوت است.

این فرایند فرایند انطباق بازتابی خوانده می‌شود و معمولاً بی‌وقفه ادامه پیدا می‌کند. این فرایند به‌طور خودکار توسّط افکار مزاحم فعّال می‌شود و وقتی به‌طور موثّر کامل می‌شود، علائم فروکش می‌کند. بااین‌حال، سبک‌های تفکّر و راهبردهای مقابله‌ای اتّخاذ شده از سوی فرد، می‌توانند این فرایند عادی را مختل سازند.

برنامه‌ درمان فراشناختی استرس پس از آسیب برای اجرای درمان فراشناختی در استرس پس از آسیب ارائه شده است. این برنامه به‌عنوان راهنمایی برای تعیین ساختار و محتوای درمان تهیّه شده است و باید به شیوه‌ی انعطاف‌پذیر، متناسب با شرایط موقعیت‌های خاص به کار برده شود.

دانلود پروتکل درمان فراشناختی برای اختلال استرس پس از آسیب