طرح‌واره ‌درمانی بافتاری

رویکردی یکپارچه برای اختلالات شخصیت، بینظمی هیجانی و عملکرد بین فردی

اکهارد رودیگر، بروس استیونس، رابرت بروکمن

مترجمان: دکتر شهرام محمدخانی و همکاران

انتشارات ابن سینا

سال انتشار : 1399

دانلود 17 صفحه اول کتاب طرح‌واره ‌درمانی بافتاری

طرح‌واره ‌درمانی بافتاری مطمئناً منبعی برجسته برای کتابخانۀ هر متخصص بالینی خواهد بود. این نویسندگان از متخصصان و مدرسان بسیار باتجربه و بااستعداد طرح‌واره ‌درمانی بافتاری  هستند که سال‌های زیادی را به تعمیق مهارت‌های بالینی در هر یک از زمینه‌های بی‌همتای تخصصی خود اختصاص داده‌اند. آنها سخاوتمندانه تلاش‌های سخت خود را به اشتراک می‌گذارند و نتیجۀ آن، کاری متفکرانه و جامعی است که یکی از مهم‌ترین راهنماهای روان‌درمانی برای مفهوم‌سازی و درمان طیف گسترده‌ای از جمعیت‌های چالش‌انگیز را به خواننده ارائه می‌دهد؛ همچنین نشان می دهد که چگونه کاربرد طرح‌واره‌درمانی که مدلی مبتنی بر شواهد است – با ابزارهای قدرتمند ارزیابی و راهبردهای درمانی یکپارچه – می‌تواند به بهبود الگوهای مادام‌العمر مخرب منجر شود.

رودیگر، اسیونز و بروکمن با آگاهی و به پیروی از ابزارهایی که در کتاب طرح‌واره ‌درمانی : راهنمای متخصصان بالینی توسط جفری یانگ، ژانت کلاسکو، و مارجوری ویشار (۲۰۰۳) موجود بود، رویکرد طرح‌واره‌ درمانی را عمیق‌تر کرده و ما را دربارۀ آخرین تحولات استفاده از این مدل مبتنی بر شواهد برای بعضی از سخت‌ترین موارد به‌روز کردند.

 کار چالش‌برانگیز برای کمک به کسانی که در اوایل زندگی رویدادهای دردناکی تجربه کرده‌اند (تجربه‌هایی مملو ازدست‌دادن، غفلت، سوءاستفاده، تنهایی و یا محرومیت همراه با هیجان‌های بنیادی پایدار ناامیدی، شرم، بی‌کفایتی، بازداری هیجانی، نیاز به عالی بودن و نیاز به کنترل یا تسلیم توقعات) مستلزم انتخاب رویکردی روان‌درمانی است که به شکلی متفکرانه، تجربیات اولیۀ زندگی مراجع و نیازهای برآورده نشدۀ متعاقب آن را ارزیابی کند؛ بین الگوهای زندگی خود آسیب‌رسان، ذهنیت‌های مقابله‌ای و شرایط فعال‌ساز کنونی ارتباط برقرار کند؛ و به دنبال بهبود و اصلاح تجربیات هیجانی سوگیرانه باشد که در اثر این بهبود، فرد از نظام‌های حسی و هیجان‌های کنونی، باورهای خود آسیب‌رسان و رفتارهای مقابله‌ای ناسازگار خود آگاه شود. رویکرد درمانی یکپارچه‌ای که در مدل طرح‌واره ‌درمانی جفری یانگ ایجاد شده است، باظرافت در این شکل از کار تثبیت و تشریح شده است، براین‌اساس نویسندگان رابطۀ بین استرس‌زاهای کنونی و مادام‌العمر با تجربیات اولیۀ زندگی کشف نیازهای هیجانی برآورده نشده و عوامل خلق‌وخو که شکل‌دهندهٔ شخصیت هستند را نشان می‌دهند. طرح‌واره‌درمانی حقایق سخت را ارزیابی می‌کند که شامل طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و واکنش‌های مقابله‌ای است که در حافظه جای‌گذاری شده و در شرایط مشابه تجربۀ اولیه در طول زندگی فعال می‌شوند. نیاز به یک متخصص بالینی نیرومند، انعطاف‌پذیر، واقعی و هماهنگ در رویکرد ذهنیت طرح‌واره‌ای به شدت توصیه می‌شود. عامل واقعی بودن، عنصری مهم برای اصلاح تجربیات هیجانی دیرینه و سوگیرانه است که شما آن را با مطالعۀ این کتاب درک خواهید کرد.

نویسندگان این اثر با استفاده از مثال‌های گوناگون در اکثر فصل‌ها و در کنار آن با اختصاص تصویر ویژه برای هر مورد، نمایش جامع مفهوم‌سازی یا ارزیابی موردی و کاربرد مؤثر راهبردهای درمانی، در دسترس‌پذیر کردن این مدل بسیار خلاقانه عمل کردند. خواننده در واقعی بودن هرکدام از مثال‌های عمومی و منحصربه‌فرد در مورد چالش‌های رخ‌داده در اتاق درمان که در مثال‌های کتاب توسط نویسندگان مطرح شده‌اند مطمئن می‌شود.

 فرایند مشابه مراجع و درمانگر که در اتاق درمان ماشه‌چکان هم می‌شوند می‌تواند به نتایج ناکارآمد و ناامیدکننده‌ای منجر شود، به‌خصوص هنگامی‌که درمانگری مغلوب اجتناب مراجع شده و به کار خود پایان می‌دهد یا تسلیم خواسته‌های استحقاقی مراجع می‌شود.

همانند آنچه که در کتاب خودم «خلع سلاح خودشیفته» در مورد کار با مراجعان خودشیفته مطرح کرده‌ام، روبرو شدن با مراجعی که بین ذهنیت اجتناب هیجانی و ذهنیت عصبانی یا بدبینانه جابه‌جا می‌شود امری غیرعادی نیست. همچنین این غیرمعمول نیست که خودم را در شرایطی بیابم که تمایل به کنار کشیدن داشته باشم و بخواهم از حقوق و صدای خودم پیروی کنم (احساسات ذهنیت «دختر کوچولو» در من فعال شده بود)، در این مواقع باید حالت محکم خود را حفظ می‌کردم تا بتوانم نیازهای حقیقی مراجع را ببینم، محدودیت‌ها را تعیین کنم و مسئولانه برخورد کرده و ارتباط هیجانی داشته باشم.

نویسندگان چگونگی یکپارچه‌سازی رویکردهای درمانی موج سوم از قبیل ذهن‌آگاهی و پذیرش (برای برآورده کردن نیازهای برآورده نشده) را آشکار می‌سازند. به همراه رابطۀ درمانی رویکرد طرح‌واره‌درمانی را تقویت می‌کنند که منجر به ازبین‌رفتن رهاشدگی، مواجهه با پیام‌های درونی، دسترسی، مراقبت و محافظت از ذهنیت کودک آسیب‌پذیر می‌شود. همچنین ذهنیت بزرگسال سالم را برای خنثی‌کردن الگوهای خود آسیب‌رسان به نفع پاسخ‌های سالم‌تر و سازگار تقویت می‌کنند.

من با اطمینان کتاب استثنایی طرح‌واره ‌درمانی بافتاری را به هرکسی که مایل است اطمینان و تسلط بیشتری برای به‌دست‌آوردن نتایج درمانی مؤثر داشته باشد، توصیه می‌کنم. به ویژه وقتی صحبت از مواجهه با مراجعان به شدت اجتنابی، خودشیفته‌های زورگو و استحقاقی به میان می‌آید؛ همچنین مراجعانی که ناامید بوده و از حقوق و خواسته‌های خود به شکلی غیرواقعی چشم‌پوشی کرده‌اند و از منتقد درونی و توقعات ضربه می‌خورند.

شما قرار است با گنجینه‌ای از اطلاعات ارزشمند، از جمله بینش‌های مفهومی و نظری، به همراه ابزارهای بالینی، نکات و راهبردها در یک کتاب جدید کاملاً مصور که قرار نیست از بین برود، روبرو شوید.

 وندی بهاری 

نویسندۀ کتاب خلع سلاح خودشیفته

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.