درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی

  • تألیف: متیو مک‌کی و  آپریلیا وِست

  • ترجمه: دکتر شهرام محمدخانی دانشیار روانشناسی بالینی

  • الیاس اکبری

  • محمد خالقی

  • انتشارات ابن سینا

کارآمدی هیجانی یعنی این که شما چقدر به‌خوبی می‌توانید و باور دارید که می‌توانید به شیوۀ مؤثری به هیجان‌ها، از جمله هیجان‌های دشوار، واکنش نشان دهید. این امر می‌تواند به معنای انجام ندادن کاری یا انجام دادن کاری که برایتان مهم است و یا تمرین مهارت‌هایی باشد که به‌منظور جلوگیری از بدتر شدن موقعیت، هیجان‌ها را کاهش می‌دهند.

درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر این اصل استوار است که درد بخش اجتناب‌ناپذیر نوع بشر است، همان‌طور که هیجان‌های همراه با آن نیز این چنین هستند. در حالی که ما نمی‌توانیم از درد یا هیجان‌های دشوار اجتناب کنیم، خبر خوب این است که می‌توانیم به شیوه­ای که تجارب هیجانی را درک می‌کنیم و به آن پاسخ می‌دهیم، رنج خود را کاهش داده و در عین حال کیفیت زندگی خودمان را افزایش دهیم. به‌عبارتی‌دیگر، در حالی که نمی‌توانیم از هیجان‌های دردناک فرار کنیم، اما می‌توانیم انتخاب کنیم چگونه به آن‌ها پاسخ دهیم. این تمام آن چیزی است که کارآمدی هیجانی نامیده می­شود.

مهارت‌هایی که شما در درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی خواهید آموخت به شما کمک خواهند کرد تا از طریق پنج مؤلفۀ زیر، کارآمدی هیجانی خود را افزایش دهید:

  1. آگاهی از هیجان: شناخت و درک تجربۀ هیجانی
  2. پذیرش ذهن آگاهانه: مشاهده و پذیرش هیجان‌ها به‌جای واکنش نشان دادن به آن‌ها
  3. عمل کردن بر اساس ارزش‌ها: پاسخ به اعمال دردناک با اقداماتی که منعکس‌کنندۀ ارزش‌های شما هستند، به‌جای عمل کردن بر اساس هیجان‌ها.
  4. مقابلۀ ذهن آگاهانه: در صورت نیاز از مهارت‌های خاص برای کاهش شدت هیجان‌های خود استفاده می‌کنید.
  5. تمرین مهارت‌های مبتنی بر مواجهه: به کارگیری مهارت‌های درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی در حالت فعال هیجانی

در این راهنمای نوآورانه برای متخصصان بالینی، متیو مک کی و آپریلیا وِست، درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی (EET) را معرفی می‌کنند که مدلی بسیار نیرومند و اثربخش برای درمان درمانجویان دارای اختلالات مرتبط با تنظیم هیجان است. اگر با مراجعانی سروکار دارید که درگیر اختلالات مرتبط با تنظیم هیجان مانند افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از آسیب (PTSD)، اختلال دوقطبی و اختلال شخصیت مرزی (PD) هستند، می‌دانید که توانایی در کنترل هیجان‌های خود و انتخاب و پیگیری فعالیت‌های همسو با ارزش‌های خویش چقدر برای آنان مهم است.
این راهنمای گام به گام به شما نشان می‌دهد که چگونه به درمانجویان کمک کنید تا با درد خود مواجه شوند و آن را بپذیرند و یاد بگیرید که پاسخ‌های سازگارانه جدیدی به برانگیزنده‌های درد بدهند. با استفاده از این درمان کوتاه‌مدت که هشت هفته طول می‌کشد، می‌توانید به درمانجویان خود کمک کنید تا با هیجان‌های خود رابطه جدیدی برقرار کنند، یاد بگیرند که چگونه بر تجربه عاطفی خود تسلط یابند، هنگام برانگیختگی هیجانی اعمال مبتنی بر ارزش‌ها را در پیش بگیرند و اجازه ندهند هیجان‌های شدید مسیر زندگی مطلوب آنها را تحت تأثیر قرار دهد. با استفاده از رویکرد فراتشخیصی مبتنی بر مواجهه این کتاب، شما می‌توانید به درمانجویان خود کمک کنید تا هیجان‌های دشوار را کنترل کنند، واکنش‌های منفی را متوقف کنند و شروع به زیستن #زندگی بهتر نمایند.

درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی (درمانی کوتاه و مبتنی بر مواجهه برای تنظیم هیجان یکپارچه‌سازی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و رفتار درمانی دیالکتیکی) تألیف: متیو مک‌کی و  آپریلیا وِست ترجمه: دکتر شهرام محمدخانی، الیاس اکبری و محمد خالقی. انتشارات ابن سینا

لینک خرید آنلاین کتاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.