مقیاس خشم چند بعدی برای ارزیابی عصبانیت

مقیاس خشم چند بعدی

مقیاس خشم چند بعدی- خشم یکی از هیجان‌های پیچیده‌ی انسان است. خشم واکنشی متداول نسبت به ناکامی و بدرفتاری است. همه‌ی ما در طول زندگی با موقعیت‌های خشم برانگیز روبرو می‌شویم. اشکال عمده‌ی خشم این است که اگرچه بخشی از زندگی است، ولی ما را از رسیدن به اهداف خود باز می‌دارد.

ارایه‌ تعریفی از خشم بسیار دشوار است، زیرا افراد از نظر زمان و علت خشم و نحوه‌ی واکنش به آن کاملاً متفاوت هستند. هیجان‌هایی که غالباً با خشم همراه هستند عبارتند از: عصبانیت، خشونت، خصومت، کینه‌توزی، غضب، تنفر، تحریک، حسادت، رنجش، غرض، تحقیر و ناراحتی. چون تعاریف و تجربیات ما از این احساسات متفاوت است، توصیف دقیق آن‌ها غیرممکن است. نکته‌ مهم، شناخت این مسئله است که چه وقت خشم برای شما مشکل ایجاد می‌کند و زندگی‌تان را به طور جدی به مخاطره می‌اندازد. اگرچه ما عقاید و برداشت‌های متفاوتی از خشم داریم و آستانه‌ خشم ما با یکدیگر متفاوت است، ولی می‌توانیم از راه حل‌هایی برای مقابله با موقعیت‌هایی که خشم باعث بروز مشکلاتی برای ما می‌شود، استفاده کنیم.

مقیاس خشم چند بعدی، توسط جودیت سیگل برای نشان دادن پیچیدگی خشم تهیه شده و چند بعد را در مورد خشم ارزیابی می‌کند. از نظر او، برخی ممکن است بیشتر وقت ها عصبانی باشند، اما موقعیت های کمی پیش می آید که خشم آنها را برمی انگیزد. گروهی دیگر ممکن است نگرش کلی خصمانه‌ای نسبت به جهان داشته باشند، حتی اگر هنگام عصبانیت، به شدت هیجانی نشوند. گاهی نیز فکر کردن و نگرانی در مورد مسائل و مشکلات روزمره و یا به یادآوردن وقایعی که پیشتر باعث خشم و ناراحتی فرد شده اند، از عواملی هستند که خشم افراد را برمی انگیزند. بیان کردن خشم، صحبت کردن پرخاشگرانه و واکنش تند و خشن، حالت هایی غریزی هستند که بیشتر افراد هنگامی که خشمگین می شوند، از خود بروز می‌دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.