پرسشنامه چند محوری بالینی میلون

پرسشنامه چند محوری بالینی میلون یک پرسشنامه خود سنجی است که دامنه گسترده ای از اطلاعات مربوط به شخصیت، سازگاری هیجانی و نگرش مراجعان به آزمون را می سنجد. این پرسشنامه برای افراد ۱۸ سال و بالاتر که توانایی خواندن آنان تاسطح کلاس هشتم است، طراحی شده است.

پرسشنامه MCMI از جمله آزمون های منحصر به فردی است که بر اختلالات شخصیت و نشانه هایی که اغلب با این اختلال ها همراه است، تاکید می کند. نسخه اصلی این آزمون در سال ۱۹۷۷ توسط میلون تدوین شد و از آن زمان تاکنون دو بار تجدید نظر شده است. پرسشنامه چند محوری بالینی میلون یکی از پر استفاده ترین آزمون ها در حرفه بالینی است و از نظر اهمیت دومین آزمون پس از MMPI است.

بیش از ۱۷ مطالعه تحلیل عاملی درباره نسخه های گوناگون MCMI انجام شده و به طور کلی کلیدی بودن ماده ها و تمرکز عامل ها پیرامون مفهوم سازی میلون از آسیب شناسی روانی را تایید کرده اند. یک نقش بی مانند MCMI تدوین و دسترس پذیری داده های مربوط به کارآمدی تشخیصی آن است.

MCMI  از برخي جهات رقيبي براي MMPI است. هر دو ابزار دامنه گسترده اي از آسيب شناسي بزرگسالان، الگوهاي پايدار شخصيت و نشانه هاي باليني را پوشش مي دهند. از ساير جهات MCMIمكمل خوبي براي MMPI است. MMPI در اصل بر اختلالات محورI  تاكيد دارد ولي MCMIبراي تشخيص اختلالات محور IIطراحي شده است. يك امتياز مهم MCMI اين است كه به طور قابل توجهي كوتاه تر از MMPI است( 175 ماده در برابر 567 ماده) ديگر اينكه دامنه گسترده اي از اطلاعات را فراهم مي سازد و تكميل آن فقط 20 تا 30 دقيقه زمان مي برد. اما پايه هاي پژوهشي، مطالعات روايي و گزينه هاي تفسير براي MMPI گسترده تر از MCMI است.

دانلود نسخه PDF آزمون

 

لینک خرید نرم افزار  MCMI-3

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.