تکنیک‌های مصاحبه و مشاوره برای یاری رسانی موثر

نویسنده: باربارا. اف، اوکان

مترجم: دکتر شهرام محمدخانی

 دانشیار روانشناسی بالینی  دانشگاه خوارزمی تهران

انتشارات طلوع دانش

تکنیک‌های مصاحبه و مشاوره – در طول چند سال گذشته، ماهیت و فرایند مشاوره و درمان و موقعیت‌هایی که مشاوره و روان‌درمانی در آن‌ها ارائه می‌شود، دست‌خوش تغییرات فراوانی شده است. از یکسو الگوها و نظریه‌های مشاوره و درمان دچار دگرگونی شده‌اند، به‌طوری‌که از رویکردهای روان پویشی سنتی، به رویکردهای رفتاری- شناختی و رویکردهای سیستمی و در سال‌های اخیر نیز به سمت درمان های کوتاه‌مدت پیامد نگر تغییر کرده‌اند. از سوی دیگر موقعیت‌های ارائه خدمات مشاوره و روان‌درمانی نیز به‌طور چشمگیری گسترش یافته است. کتاب تکنیک‌های مصاحبه و مشاوره این تحولات را به خوبی منعکس می کند.

کتاب تکنیک‌های مصاحبه و مشاوره توسط یکی از استادان برجسته روانشناسی مشاوره تألیف شده و طی سال‌های گذشته از منابع مهم رشته‌های روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی بوده است، بر اساس «الگوی مشاوره روابط انسانی» استوار است که فرایند مشاوره را شامل سه بعد مهم می‌داند: مهارت‌ها، مراحل و موضوعات.

رویکرد مشاوره‌ای ارائه‌شده در این کتاب، رویکردی انعطاف‌پذیر و انطباق پذیر است. به این معنا که به‌جای استفاده از یک یا چند رویکرد نظری در همه موقعیت‌ها، از راهبردها و تکنیک‌هایی که در یک موقعیت خاص، مفیدترین و منطقی‌ترین راهبرد محسوب می‌شوند، استفاده می‌شود. الگوی مشاوره روابط انسانی در سرتاسر کتاب مورد بررسی قرار گرفته و گام‌های عملی مراحل برقراری رابطه و به‌کارگیری راهبردها توصیف شده است. علاوه بر این، موضوعات اخلاقی و حرفه‌ای مؤثر در فرایند مشاوره نیز موردبحث قرار گرفته است. رویکرد کاربردی و چارچوب منطقی، ساده و قابل‌فهم و عملی این کتاب بی‌نظیر به خوانندگان کمک خواهد کرد تا خودآگاهی خویش را افزایش داده، عوامل و نیروهای اجتماعی تأثیرگذار بر انسان معاصر را به‌خوبی درک کرده و با فرایند مشاوره و یاری‌رسانی اثربخش آشنا شوند. همچنین تمرین‌های عملی و مثال‌های گویای «باربارا اوکان» در کنار میزان مناسبی از دانش نظری به شما کمک خواهد کرد تا مهارت‌های ضروری برای ایجاد روابط همدلانه را کسب کنید.

تأکید بر کاربرد عملی راهبردهای مشاوره‌ای، توجه دقیق به مسائل چند فرهنگی، تمرکز بر نمایش راه‌حل مدار، توجه به دیدگاه‌های بوم‌شناختی و سیستمی، تأکید بر کار تیمی چند رشته‌ای، توجه به موقعیت‌های بحران‌زا و راهبردهای مداخله در بحران و موضوعات حرفه‌ای و اخلاقی مؤثر در فرایند مشاوره و درمان، کتاب حاضر را به‌صورت منبعی غنی و بی‌نظیر برای فراگیری تکنیک‌ها و مهارت‌های مشاوره‌ای و ارتباطی درآورده است.

دانلود فهرست مطالب و بخش اولیه کتاب تکنیک‌های مصاحبه و مشاوره

لینک خرید آنلاین کتاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.