رهنمودهایی برای ابراز احساسات خود در رابطه زناشویی

ابراز احساسات مهارت مهمی است که شامل ابتدا شناسایی احساسات خود و سپس اطلاق نام مناسب به این احساسات است. بیان خواسته‌ها به معنی برنامه‌ریزی قبلی برای درخواست کردن چیزهایی است که می‌خواهید، به ‌نحوی ‌که به‌ جای این که مانند فردی منفعل یا پرخاشگر عمل کنید، جرأت­مندانه رفتار کنید. اگر شما در یکی از این مهارت‌ها ضعف داشته باشید، ارتباط شما صدمه می‌بیند و اگر فاقد هر دوی این مهارت‌ها باشید، ارتباط شما محکوم به شکست است.

سه رهنمود اساسی وجود دارد که به شما کمک می‌کند احساسات خود را به‌ طور روشن بیان کنید و هم­چنان همسرتان را بپذیرید.

1- از عبارت «من» استفاده کنید. با استفاده از عبارت «من» به‌جای عبارت «تو» مسئولیت احساسات خود را به عهده بگیرید. ببینید این عبارت­های «تو» چقدر سرزنش‌آمیز به نظر می‌رسند:

«تو مرا عصبانی می‌کنی».

«تو مرا دیوانه می‌کنی».

«تو هرگز اجازه نمی‌دهی که من یک کلمه حرف بزنم».

وقتی همین عبارت­ها به‌صورت عبارت­های «من» مطرح می‌شوند، کمتر فتنه‌انگیز هستند، مسئولیت احساسات را به عهدهٔ گوینده می‌گذارند و بیشتر احتمال دارد که شنیده شوند:

«من عصبانی هستم».

«من احساس گیجی و دیوانگی می‌کنم».

«من می‌خواهم الآن حرف بزنم».

همچنین از بیان عبارت «تو» در پوشش عبارت «من» خودداری نمایید. به ‌عنوان ‌مثال عبارت «من احساس می‌کنم که تو آدم احمقی هستی» ویژگی­های عبارت «من» را ندارد. وقتی کلمهٔ «که» را در یک عبارت «من» می‌شنوید، آن معمولاً یک عبارتِ «توِ» پنهان است.

چند لحظه وقت صرف کنید و عبارات «توِ» زیر را به عبارات «من» تغییر دهید.

«تو هرگز به من توجّه نمی‌کنی».             ———————————————————-

«من فکر می‌کنم که تو آدم وسواسی هستی».      ———————————————————-

«بی‌فكری تو در پول خرج کردن، مرا عصبانی می‌کند».       ———————————————————-

2- صادق باشید. گاهی اوقات وسوسه می‌شوید که صرف شام با خانوادهٔ همسرتان را به‌ عنوان تجربهٔ «خوب، بسیار لذّت بخش» توصیف کنید، در حالی ‌که واقعاً تمام شب را خسته و ناراحت به نظر می‌رسیدید. باز خیلی وسوسه‌انگیز است که وقتی واقعاً نگران بچه‌ها هستید و می‌ترسید وسایل را خراب کنند، بگویید خسته هستید و می‌خواهید بخوابید. وسوسه‌انگیز است وقتی واقعاً می‌خواهید تنها باشید، بگویید کار مهمی دارید که باید انجام دهید. سعی کنید در مقابل وسوسهٔ خود برای بیان احساسات خود به شیوه‌ای که واقعیت را دست‌کاری، تحریف یا کتمان می‌کند، مقاومت کنید. وقتی همسرتان را از احساسات واقعی خود منحرف می‌کنید، در واقع خودتان را نیز منحرف می‌کنید و ابراز صادقانهٔ احساسات را دشوارتر می‌سازید.

3- همخوان باشید. وقتی تن صدا و زبان بدن شما با حرف‌هایتان هماهنگ نیست، بسیار گیج‌کننده است. وقتی می‌گویید «من غمگین هستم» در حالی ‌که لبخند می‌زنید و شادی می­کنید، فکر می‌کنید همسرتان کدام را باور می‌کند؟ حرف‌های شما را یا اعمال شما را؟

اگر متوجّه شوید که زبان بدن شما با گفته‌هایتان ناهمخوان است، این وضعیت ممکن است نشان‌دهندهٔ آن باشد که احساسی که شما دربارهٔ موضوع دارید، واقعاً متفاوت از آن چیزی است که تصوّر می‌کنید؛ بنابراین کمی بیشتر به درونتان بنگرید و ببینید واقعاً چه احساسی دارید. از طرف دیگر، ممکن است عادت داشته باشید که موقع دادن خبرهای بد بخندید، یا هنگام شوخی کردن اخم کنید، یا سبک‌های ناهمخوان دیگری داشته باشید. در صورت لزوم آن‌قدر جلوی آینه تمرین کنید تا حالت بدن، تُن صدا، حرکات و ژست‌هایتان با آنچه واقعاً احساس می‌کنید، هماهنگ شوند.

منبع: کتاب مهارتهای زندگی زناشویی ترجمه دکتر شهرام محمدخانی و قدرت عابدی

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.